zondag 18 november 2007

3 daagse trektocht

10.11 Snel ontbijt genuttigd in het hotel. Om 8u pikt het busje van Etnic travel ons op voor een trektocht en bezoek aan de minderheden. Aansluitend zouden we doorrijden naar Halong Bay.

De grote rugzak konden we achterlaten in het hotel, eerst was het geen probleem, maar vlak voor ons vertrek deed de hoteleigenaar toch moeilijk. Hij had ook reisbureau en was niet blij met onze keuze van travel agency voor onze trektocht. Voorstel was vervolgens om een kamer te huren om al onze bagage veilig achter te kunnen laten. Achteraf bleek dit nog maar het begin van onze miserie met dat hotel - hotel Sunrise.

Na een lange busrit maakten we een eerste wandeling in de omgeving van Hoa Binh in het noord westen van Vietnam. Hier konden we een eerste keer kennismaken met de prachtige natuur. Het viel wel op dat er niet veel vogels en wilde dieren waren. Muggen daarentegen, waren er genoeg.

Vervolgens begonnen we onze echte wandeling naar het Song Da Reservoir. Door de regen van de laatste maanden was het pad op vele plaatsen moeilijk begaanbaar. Op sommige plaatsen zakte je tot kniediep in de modder, vraag maar aan Valerie. Zelfs hier, kwamen we nog af en toe een brommer tegen.

Na een 3 tal uurtjes stappen kwamen we bij onze gastheer van die avond aan. Zijn huis - op stelten - was gelegen vlak aan het meer. Een ideale gelegenheid voor ons om de temperatuur van het water te testen. Het was heerlijk! Tijdens dat wij aan het zwemmen waren, was onze gastheer nog snel met de boot vertrokken om ons avondeten te vangen.

's Avonds konden we genieten van heerlijk gegrilde vis. Dit alles spoelden we door met menig glas rijstwijn. Voor sommigen smaakte de rijstwijn iets beter dan voor anderen, nietwaar Wim.

Na een verkwikkende nachtrust, namen we de boot en staken het meer over om terug bij het busje te komen en door te rijden naar Mai Chau. De meeste mensen die in Mai Chau leven, zijn etnische White Thai. Onze gastheer van die avond ook. Hier maakten we een wandeling door de rijstvelden. pas tegen de late avond - was reeds donker - kwamen we bij onze gastheer aan. Ook hier werden we getrakteerd op een copieuze maaltijd. 's Morgens stond een traditioneel Vietnamees ontbijt op het menu.

Onze laatste wandeling leidde ons door het woud. Aangekomen aan het busje, reden we richting Halong Bay. Onderweg hielden we halt in Ninh Binh, hier zouden we ook overnachten. Maar eerst moesten we zelf voor ons avondeten zorgen. We gingen een Vietnamese kookcursus volgen. Op het menu stonden verschillende soorten springrolls en een soep. Alle gerechten smaakten overheerlijk.